Pierwsze kroki w RP
O RolePlay'u słów kilka
Gra fabularna - nieraz zwana grą wyobraźni, potocznie RolePlay’em) – gra towarzyska oparta na narracji, w której gracze wcielają się w role fikcyjnych postaci. Wcielamy się w konkretną postać, tak jak aktorzy na scenie, tylko bez żadnego scenariusza w głowie: masz wiedzę o swojej postaci, ale nie wiesz nic o przebiegu historii tego przedstawienia, musisz improwizować, a narrator (Mistrz gry) planuje wydarzenie z nowymi wyzwaniami dla Twojej postaci. Naszą sceną jest świat gry Guild Wars 2, a samo odgrywanie ról jest niczym innym jak kolejną formą spędzania wspólnie czasu.
Podział RP
Gra Wyobraźni może na początku wydawać się ciężka, ale to naprawdę nic strasznego. Jeśli nie czujesz się na siłach na Twój pierwszy Event, to możesz wybrać się na Karczemniaka. "Karczemniak" to określenie na zwyczajne bądź mniej zwyczajne rozmowy w szeroko pojętym miejscu o nazwie karczma(ale niekoniecznie - może to być losowe miejsce w świecie - gorące źródła, las, piknik, loża, etc.). Tego typu zabawy nie ma się czego bać, gramy swoje postaci, poznajemy innych, wdrażamy się w grę. Za to Event, no to jest już zaplanowane przez danego MG wydarzenie, coś wpisanego do Trwających Kampanii. Event to jedna rozgrywka, oscylująca w obrębie ustalonej wcześniej fabuły jak i graczy, którzy chcieli wziąć w nim udział. Czasem mogą być to Kampanie, Kampania to seria Eventów łącząca się wspólnie jakąś historią bądź postaciami. Dłuższa historia, często rozgrywana w Trybie Adventure (wydarzenia, które są odgrywane, umiejscawiamy w niedalekiej przyszłości postaci, by nie blokować ich na swobodne rp czy karczemniaki).
Postać, a ja
Pierwszą i najważniejszą w rp rzeczą jest: "Nie bierz wszystkiego do siebie". Może wydawać się to banalne, ale wielu graczy potrafi się denerwować, krzyczeć, nie rozgraniczać postaci a stosunku do samego siebie jako Gracza. Nie o to w tym wszystkim chodzi. Wiadomo, że jesteśmy tylko ludźmi, nerwy nas ponoszą, ale pamiętajmy, to się dzieje tylko na niby. Nie ma tak, że zawsze jest się świetnym złodziejem, czasem jakaś czynność nie wychodzi, i znowu, i znowu, no i znowu, odechciewa się, co? Lecz starajmy się, dla ogólnego dobra, przynajmniej trzymać te emocje na krótkiej smyczy. Postać to postać, a gracz to gracz.
Druga rzecz:"Czy moja postać to wie?". Trzeba rozgraniczyć wiedze Twoją od wiedzy Twojej postaci. Przykład? Twój bezczelny towarzysz z drużyny informuje MG, a nie inne postaci, że jak wszyscy pójdą spać to on opuści miejsce waszego odpoczynku, żeby samemu dobić interesu z podłym nekromantą. No i co? Kiepska sytuacja, on chce was bezczelnie zdradzić i Ty to wiesz, ale Twoja postać tego nie wie, nie wie bo śpi. Trzeba więc kombinować... Możesz w tej sytuacji poprosić MG o rzut kostkami, czy może tego ZDRAJCĘ usłyszysz albo czy jego wyjście obudzi Twoją postać.
I ostatnia sprawa. Twoja postać to Twoja postać. To Ty wiesz najlepiej jaką historię ma, jakie przedmioty zdobyła, czego nie robiła w przeszłości, itd. Ale nikt poza Tobą nie weźmie i nie zapamięta wszystkich umiejętności, wiedzy, skilli Twojej postaci. Pamiętaj o tym i przygotuj się do Eventu, żebyś wiedział wszystko, co będzie Ci niezbędne do odgrywania.
Mistrz Gry, Gracz
- Mistrz Gry (W skrócie MG) - osoba, która opisuje przebieg zdarzeń, zachowania Postaci Niezależnych (lub Bohaterów Niezależnych, BN, NPC), nadaje tempa zabawie, tworzy fabułę, udziela odpowiedzi na pytania, walkę, możliwe i widoczne dla postaci zagrożenia. Prowadzi z postaciami obecnymi na evencie dialogi. Wykorzystuje do tego postaci, zarówno widoczne w grze, jak i wymyślone, by także za ich pośrednictwem nakreślić obraz sytuacji. Jest: Narratorem, Reżyserem, Scenografem, Scenarzystą, Operatorem i Statystami. Podczas Eventu jego słowo MA BYĆ TRAKTOWANE JAK ŚWIĘTE. Jak nie zgadzasz się z MG to robisz Screena (Jeśli jest to Event Pisemny) lub piszesz prywatnie, bądź umawiasz się później na rozmowę, żeby wszystko sprostować. Nie przerywamy eventu bezsensownymi kłótniami czy dyskusjami. Pamiętajmy, że MG też człowiek i mylić się może.
- Gracz- w interakcji z innymi graczami, GMami (Game Master, Mistrz gry) tworzy on obraz ożywiający jego postać w tym świecie i daje jej możliwość egzystowania we własnych, indywidualnych lub wspólnych przygodach. Jest aktorem, wciela się w swoją postać i gra, grasz swoją postać, opisujesz reakcje na zachowania, na losy fabuły, na to, co się dzieje. Bez aktorów sama scena, chociażby z najlepszym scenariuszem i scenografią, jest bezużyteczna.
Do prowadzenia rozgrywki są wykorzystywane kanały komunikacyjne jak say, whisper, party, squad lub też może mieć ona miejsce na wiki jako PBF albo na czacie zewnętrznym Discord w postaci Sesji Głosowej.
Różnica między Postacią Gracza a NPC
- Postaci dzielą się na NPC, Postać główną i Postać alternatywną.
- Postać główna - postać gracza, którą najczęściej gra i jest z nią najbardziej zżyty. Najczęściej pierwsza postać stworzona przez gracza, chociaż nie jest to reguła.
- Postać alternatywna - pozostałe postacie gracza, pojawiające się bardziej spontanicznie, często mające mniejszy udział w życiu i fabule gildii.
Cechą wyróżniającą postać grywalną, czyli postać gracza jest to, że postać gracza jest odgrywana przez Gracza, a NPC przez MG. Npc to postać niegrywalna, która jest widoczna w grze mechanicznie - związana z kampanią, czy eventem jako wróg, sojusznik, osoba mająca być pomocą lub przeciwnie.
Oznaczenia
Podczas eventów używamy odpowiednich oznaczeń, aby było wiadomo co się aktualnie dzieje w RP:
- ===>- tura graczy. Jest to tura, w której gracze spisują reakcje oraz podjęte akcje swoich postaci odwołując się do sytuacji przedstawionej przez MG, ale nie mogą decydować o efekcie akcji swojej postaci i zazwyczaj są pisane w formie czasowników niedokonanych albo gracz określa akcję swojej postaci podkreślając, że postać “próbuje” albo “chce” lub “zamierza” zrobić określoną rzecz.
- <===- tura Mistrza Gry to tura, podczas której rozstrzyga on czy akcje postaci graczy biorących w udział w evencie się powiodły. Dodatkowo opisuje on efekty tych działań i ruchy Postaci Niezależnych. Podczas tej tury gracze nic nie piszą. Zazwyczaj mistrzowie gry posługują się kostkami, by obliczyć prawdopodobieństwo akcji albo po prostu sami decydują o efekcie podjętych działań.
- [OPIS]- Opis, jak sama nazwa wskazuje opisuje: miejsce akcji, zdarzenie, postać, wszystko na co chce MG zwrócić uwagę graczy. Podczas opisu gracze również nie powinni nic pisać, aż do czasu, gdy MG nie da im znać, że skończył.
- <...>- Nawiasy, często wykorzystywane przez MG jak i Graczy do wyraźnego oddzielenia, co postać robi bądź myśli.
W Gildi mamy kilka opcji, na jakiej podstawie prowadzimy event (wszystko zależy od preferencji graczy i prowadzącego wydarzenie Mistrza Gry):
- Sesja Głosowa- Rozgrywka klimatyczna, rozgrywana przez komunikator głosowy i GW2, gdzie zamiast pisać wszyscy uczestnicy mówią i opisują akcje swoich postaci. Kolejność akcji w takiej sytuacji jest ustalana przez GM'a i to on decyduje, kiedy osoby mogą mówić do woli, a kiedy mają trzymać się ściśle określonej kolejki. Taka sesja charakteryzuje się szybszym odgrywaniem akcji, jednak jest narażona na ryzyko, że w chwili odejścia jednego gracza przez zdarzenie losowe, rozgrywka zostaje zawieszona. MG w takiej formie zabawy ma więcej możliwości tworzenia klimatu, modulowanie swojego głosu, długie opisywanie przy pomocy słów, które jest szybsze niż słowo pisane.
- Sesja Hybrydowa- Sesja w której MG opisuje głowowo wydarzenia jak i sceny, a gracze opisują poczynania swoich postaci.
- Sesja Pisana- Rozgrywka klimatyczna, w której wszyscy Gracze, jak i MG opisują swoje akcje w formie pisemnej na czacie w GW2.
ZASADY RP
1. Nadrzędne mistrzowanie gry prowadzi administracja. Tylko administracja może decydować o uśmiercaniu postaci graczy, bez jego zgody.
2. Mistrz gry, który prowadzi wydarzenie, może uśmiercić postać bez wiedzy administracji WYŁĄCZNIE pod warunkiem zgody gracza prowadzącego postać.
3. Tworząc wydarzenie, należy jasno określić jego stopień zagrożenia w szczególności, jeśli mistrz gry przewiduje trwałe okaleczanie postaci lub ich śmierć.
4. Mistrz gry ma prawo nagrodzić postaci uczestniczące w wydarzeniach. Nagrodą mogą być dodatkowe istotne przedmioty czy umiejętności fabularne. Należy jednak pamiętać, że taka nagroda otrzymana przez postać może być dopiero po akceptacji przez administrację. Jeśli jako mistrz gry planujesz dać postaciom jakieś artefakty, to najlepiej przed wydarzeniem zgłoś koncepcję przedmiotów do administracji, żeby uniknąć problemów wycofywania przedmiotu.
5. Wszelkie koncepty, które wykraczają poza bezsprzecznie znane uniwersum Guild Wars, mogą zostać zrealizowane TYLKO po uzyskaniu akceptacji administracji.
6. Pojedynki między postaciami dwóch graczy odgrywane powinny być z ustaleniem wyniku przez graczy za obopólną zgodą albo przez mistrzowanie postronnego gracza, na którego oboje graczy, prowadzących pojedynkujące się postaci się zgodzą. Jeśli nie uda się takiego gracza znaleźć albo któryś z graczy uzna, że wynik jest niesprawiedliwy, sprawę rozstrzyga administracja.
7. Spory pomiędzy postaciami pozostają pomiędzy postaciami i nigdy nie powinny być przenoszone na płaszczyznę poza grą. To, że jedna postać nazwała niemiło drugą, NIE MA PRAWA być traktowane jako pretekst do sporu poza płaszczyzną odgrywania postaci.